Previs onderzoekt elk arbeidsongeval dat zich voordoet aan boord van een vissersvaartuig, en doet hierbij een beroep op gespecialiseerde partners. Er wordt onderzocht onder welke omstandigheden het ongeval gebeurde en hoe het ongeval kon worden vermeden. 

Op basis van deze onderzoeken en de hieruit volgende aanbevelingen worden preventiemaatregelen genomen en worden veiligheidskaarten opgemaakt. Die kaarten worden gebundeld in een handboek voor de vissers: “Vissers Vissen Veilig”

Veiligheidskaarten 

  • Man Over Boord
  • Schip verlaten

Deze veiligheidskaarten moeten worden opgehangen aan boord op een goed zichtbare plaats. Bemanningsleden moeten die ten allen tijden kunnen raadplegen, daarom is de brug de meest aangewezen plaats. 

Brandkaarten

Wereldwijd gebeuren de meeste scheepsbranden in de machinekamer. Brandoorzaken kunnen zijn: olie- en brandstoflekkages; spontane ontbranding van vodden doordrenkt met olie, brandstof of detergenten; elektrische storingen;…

In samenwerking met de Zeevaartinspectie werd voor elk vaartuig een gepersonaliseerde veiligheidskaart “BRAND Machinekamer” opgesteld. 
Voor het opstellen van de brandkaarten wordt ieder schip afzonderlijk bezocht. Er wordt nagekeken wat allemaal moet worden afgesloten bij een grote uitslaande brand in de machinekamer, zoals bijvoorbeeld ventilatieflappen, brandstofsnelafsluiters, enz.

De brandkaarten moeten worden opgehangen aan boord op een goed zichtbare plaats. Bemanningsleden moeten die ten allen tijde kunnen raadplegen, daarom is de brug de meest aangewezen plaats. 

Handboek “Vissers Vissen Veilig”

Op basis van de onderzoeken van arbeidsongevallen aan boord van vissersvaartuigen en de hieruit volgende aanbevelingen worden preventiemaatregelen genomen en worden veiligheidskaarten opgemaakt. Die maatregelen worden opgenomen in een handboek voor de vissers: “Vissers Vissen Veilig”. 

Alle veiligheidskaarten worden gebundeld in een map en ter beschikking gesteld van alle vissers, reders, scholen, en overheidsdiensten.

Elk vaartuig is verplicht een exemplaar bij te houden op de brug, zodat de schipper en de bemanning deze steeds kunnen raadplegen in geval van nood.